Auto ekspluatatsioonist talvel

Mida võiks teada auto ekspluatatsioonist talvel.

Meile tuleb talv alati ju ootamatult…. Sama ootamatult märkame, et külmaks on läinud… Mina kuulun nende hulka kes hakkavad tegutsema alles siis kui probleem juba käes. Näiteks määrisin uste tihendid silikoonõliga Prisma maaaluses küttega parklas alles siis kui hommikul ei pääsenud kohe autosse.
Probleeme võib tekkida väga erinevaid ja ka selliseid, mille peale kohe ei tulegi.

Vahel on uks või ukse lukustus kinni jäätunud ja ei pääse enam autosse, auto ei käivitu, auto või auto salong ei soojene piisavalt kiiresti, aknalt ei taha udu kaduda, klaasipesu vedelik jäätunud jne.

Kõikide mainitud probleemide tekkimine viiakse miinimumini kui autot korrapäraselt hooldada ja talveks ette valmistada nüüd on selleks juba natuke hilja. Olen teinud antud kirjutise selleks, et natukegi aidata ja jagada oma kogemusi teadmisi.

Ettevalmistus hommikuseks autosõiduks algab õhtusest auto parkimisest.
Soovitan auto parkida nii, et hommikul saaks alustada sõitu otse suunas sõiduga. Kui öö jooksul on palju lund sadanud siis sügavas lumes ja kitsas parklas on raske, isegi ohtlik manööverdada -ukerdada kui autost väljavaade on piiratud.
Ärge unustage õhtul intervalliga töötanud kojamehi välja lülitamast sest hommikusel süüte sisselülimisel võivad kojameeste kummid jääda tuuleklaasile… Ja halvemal juhul võib puruneda kojameeste mehaanika.

Kui on teada, et öö tuleb väga külm ja hommikul peab auto käima saama siis võib aku tuppa tuua sest toasoe aku annab 20% rohkem energiat kui pakases olnud. Kui ei viitsi akut tassida ja on olemas akulaadija siis saab laadimisvoolu juhtmed tuua auto juurde…

- mis soovitusi anda külmunud autosse sisse pääsemiseks?
Enamus autodel on puldist juhitav kesklukk aga on veel neidki kus on vaja auto uks võtmega avada. Kui ukselukk on jääs siis võib välgumihkli või tikutule leegiga kuumutada uksevõtit ja võti kuumalt lukuauku panna ning „meelitada“ luku muukisid, vajadusel teha seda mitu korda. Ei soovita lukuauku puhuda sest huuled võivad kinni külmuda ja lukku puhutav soe hingeõhk muutub hetkega kondensaadiks mis jäätub samas. Kui lukk kuuletus aga juhiuks ei avane, siis proovige siseneda mõnest teisest uksest mis tavaliselt on kohe kõrvaluks. Mugavam on muidugi siseneda juhi kõrvalistuja koha pealt sest üle seljatoe on pisut keerulisem juhi kohale pugeda. Samas peab teadma, et põlvedega ei tohiks olla ei juhi ega juhi kõrvalistmel ei tagaistujaga rääkides ega ka tolmuimejaga töötades sest istmes on istuja andur mis on mõeldud istmiku jaoks. Tähendab, kui kogu keha raskus suunatakse ühte kohta siis võib pistikuühenduse või anduriga miskit juhtuda. Kui olete autos sees siis ei soovitata juhiukse või kõrvalistuja ukse avamisel kaasa aidata õlalöökidega ukse pihta sest seal lähedal võib olla külglöögiandur. Tihti on turvapadja mittekorrasoleku märgutule põlemise põhjuseks eelmainitud tegevused, nii juhtus minu paarimehe autoga.-

mida teha, kui võtit keerates aku ei jõua enam starterit ringi ajada? Kas teiselt autolt käivitamiseks "krokodillidega" voolu võtmine on ohtlik nt kompuutrile?
Kui eile sõidus olnud auto aku ei jõua külmal hommikul enam starterit ringi ajada siis tavaliselt on probleem selles, et akus ei jätku voolu. Miks voolu ei jätku võib omada palju põhjuseid ja lihtsaim võib olla selles, et autoga sõidetakse liiga vähe. Paari kilomeetrine tööle sõit ei pruugi akusse tagasi anda sama kogust voolu mis võeti auto käivitamiseks külma käes. Asi on selles, et kui aku temperatuur on miinuskraadidel siis annab aku 1/5 - 1/4 vähem energiat ja kui auto käima saab siis on aku ikka jääkülm ja ta ei võta endale voolu sisse nagu vaja oleks sest kui annab vähe välja siis võtab ka vähe vastu. Nii väheneb ajapikku aku poolt välja antava energia hulk kuni lõpuks on aku liiga tühi. Auto armatuurlauas olev aku laadimise märgutuli kustub kui toimub aku laadimine, samas ei tea autoomanik kas generaatori poolt toodetav vool ja pinge on piisav aku normaalseks täis laadimiseks. Mobiiltelefonide tootjad on paigaldanud aku laetuse astme indikaatorid ja mina ei mõista, miks autotootjad ei pane vastavat indikaatorit auto näidikute tahvlile. Kui aku laadimisega paistab kõik korras olevat siis hommikuks tühjenenud aku puhul võib olla tegemist lekkevooluga st. autol mõni tarvik mis ise kasutab voolu ilma peremehe teadmata, kõige salakavalam on mittekorras dioodiga generaator mis ei lae akut maksimaalselt ja puhkeajal varastab akust voolu. Pidevalt töötav GPS seade on nelja päevaga aku pooltühjaks imenud.

Paljudel akudel on olemas peal indikaatorid kus autoomanik saab ise vaadata akus oleva voolu hulka st normaalsel akul on vastav kontrollava näha helerohelisena ja tühjas akus on must. Kui indikaatorit ei ole siis võib pinget mõõta testriga kui ei ole sisse lülitatud tarbijaid st. süüde väljas. Aku klemmidelt mõõdetud 12 volti tähendab, et aku on laetud 25% kui voltmeeter näitab 12,6 volti  on aku laetud100%. Automaailmas on müügil 100 krooni maksev indikaator, mis ei näita otseselt pinget kuid märgutuledest saab näha nii aku laetust kui ka seda kui hästi laeb akut generaator. Kui aku ei toimi hommikuste külmakraadide juures siis võiks ta eelnevalt üle vaadata, ega küljed paisunud ei ole, kui jah siis on elektrolüüt jäätunud ja selleks korraks jääb sõit tegemata kui kohe teist akut ei saa. Hiljuti nägin sellist akut. Tegemist oli masinaga mida ei kasutatud pool aastat ja aku oli läbinisti jäätunud kuna lõpuni maha laaditud aku elektrolüüdi tihedus oli langenud alla kriitilise mis lasigi vedelikul külmuda. Sulatasime selle aku soojavee kausis kolme tunniga, panime laadima ja järgmisel päeval käivitus pool aastat seisnud auto 8 külmakraadi juures probleemideta.

Kui aku ei ole jäätunud siis võib kasutada doonorina teist autot. Käivitusjuhtmete ühendamisel on soovituslik ühendamisjärjekord selline. Abivajaja auto aku +, doonoraku + doonoraku - ühendatakse abivajaja auto mootori blokki keeratud poldi  või tõsteaasa külge. Miinus abivajaja mootori bloki külge ühendatult vähendab võimalikest halbadest klemmiühendustest tekkivaid voolukadusid. Olenevalt olukorrast võib siis kas kohe käivitada abivajaja auto mootor või eelnevalt doonorauto generaatoriga kuni 15 minutit laadida abivajaja akut, seda on mõttekas teha siis kui aitaja auto on väiksem kui aidatav auto. Selleks, et abistaja saaks oma masina generaatorilt anda maksimaalset abi, tõstetakse auto mootori pöörded 2000 – 2300 p/min juurde ja hoitakse nii kaua kui tahtmist on. Sellise toimetusega vähendatakse aitaja elektrisüsteemile tulevat lisakoormust sest doonorlusega ei anta voolu mitte ainult abivajaja starterile vaid hakatakse kohe ka laadima abivajaja tühja akut.

Kui juhtmete ühendamise järjekord meeles ei ole ega siis auto käivitamata ei jää, oluline on miinus anda otse abivajaja mootorile. Tean juhust kus auto käivituskaablid olid nii halva kvaliteediga, et nendega ei saanudki abi vajavat masinat käivitada. Kuna masinad olid bensiinijaama territooriumil siis osteti koheselt korralikud juhtmed ja abivajaja käivitus kohe. Vahel müüakse liiga peeneid juhtmeid halbade klemmiühendustega ja veel viletsamate krokodillidega.

Voolu võtmine – andmine ei ole ohtlik kui kõik õigesti teha. Jutud sellest, et doonori arvuti võib rikneda on ka minu kõrvu jõudnud kuid ma ei tea ühtegi fakti.

- käima vedamine?
Autot külmaga käima vedada võib kui probleemsel autol on manuaalkast ja asju toimetatakse äärmise ettevaatlikkusega sest abivajaja pidurite võimendi ei tööta korralikult. Puksiirköie kinnituskoha katkemisel on juhtunud, et vedaja või veetav saab pihta sellega mis järgi andis. Samuti peab eelnevalt kokku leppima märguanded ja muu sellise.

- kui oluline on diiselmasinatel kasutada talvist kütust...
Talvine kütus diislitel on oluline ja mitte vähemoluline on eelsüüteküünalde korrasolek, korralik aku ja mootori kompressioon. Kui suvine kütus on muutunud „süldiks“ siis tuleks auto sooja saada. Automaailmas pakutakse vastav kemikaali, mis väidetavalt pidi paaki valades ka torustikus oleva kütuseni jõudma seda vedeldades. Samuti pole paha kui suurema külmaga kasutada õhufiltrisse pihustatavat eetrisegu mis on müügil. Kuna kütuse aurustumine on palju halvem suure külmaga siis lisades mootorisse sissehingatavale õhule külmaga hästi aurustuvat hästi süttivat vedelikku, saab aidata mootori silindrites segu süttimist ja sellega mootori käivitumist.

- mis võib olla põhjuseks kui auto salong ei soojene enam nii hästi kui varem… radiaator umbes?
Esmalt peab jõudma selgusele kas äkki mootor ei soojene nii palju kui vaja ja siin võib viga olla termostaatklapis. Koheselt saab asja muuta sellega kui panna papitükk  radiaatori ette siis sõidu ajal ei jahutata radiaatorit enam nii intensiivselt. Kui mootor on soe aga salong ei soojene siis võib viga olla salongi soojendusradiaatoris mis võib olla umbes, võib halvasti töötada radiaatorit läbiva vedeliku hulga reguleerimisventiil. Kui jahutusvedelik ei ole külmakindel siis võib jääkork püsida päris kaua kusagil salongi radiaatorit toitvas kummivoolikus. Näiteks kui suvel suure palavusega läheb mootor keema siis tihti lisatakse vett ja see seik unustatakse ja kui saabuvad külmad siis tuletab auto ise seda meelde mis juhtus suvel…K

ui auto vajab lahtisoojendamist-sulatamist siis soovitan sõita „Solarisse“ kus on soe parkla. Kui külastate poode, käite kinos ja hiljem söömas siis olete oma perega kenasti veetnud nädalavahetuse ja sellega ka 3-4 tunnise soojendamisega auto lahti sulatanud…

Kui salongi puhutava õhu filter on umbes siis õhu liikumine on liiga aeglane ja salong ei soojene. Kui tuuleklaasi ei saa küllalt kiiresti niiskuseudust kuivaks siis enamasti on põhjuseks umbes salongifilter. Paljudel masinatel on see filter nii korralikult peidetud, et autoomanik ei tea ega oska seda vahetada. Tihti alahinnatakse selle filtri tähtsust. Konditsioneeri olemasolul on veel eriti tähtis sest sinna kogunev niiskus ja tolm on bakterite kasvuks lemmik keskkond. Salongi õhu kvaliteet mõjutab autojuhti rohkem kui oskate arvata sellepärast ei ole konditsioneer enam mitte luksusasi vaid otseselt liiklusohutust tõstev seade.

- kuidas uut akut valida? mul on mõni läbi läinud 3 aastaga, mõni teine kestnud aga nt 5a...
Kindlasti võite usaldada aku müüjat kes teab milline aku sobib Teie autole paremini. Kui ostate võimalikult odava ja tundmatu tootja aku siis usutavasti on selle aku eluiga väiksem kui tuntud tootja oma.

- kuidas akut laadida, küsivad need kellel kodus akulaadija, kuid kes ei tea mis asendisse selle nupp skaalal 1-6 seada.)
Laadida saab pikema sõiduga, näiteks kaugemal elava sõbra külastamisega teete heateo ka akule. Akut soovitatakse laadida vooluga mis ei ületa 10% akule märgitud ampertundisid. Tähendab, kui on 60 AH aku siis laadimisvool võiks olla kuni 6 amprit. Tühja aku laadimist alustatakse esimeselt positsioonilt ja kui alguses laadija näitab väga väikest voolu siis mõne aja pärast hakkab laadimisvool automaatselt tõusma isegi kuni 3 amprini ja rohkem.

- kuidas valida klaasidele kojamehi? kuidas neid hooldada, et üle talve vastu peaks?
Talvetingimustes oleks paremad raamita klaasipuhastajad mille eeliseks on see, et seal puuduvad liigendid mis kinni jäätuvad. Sellised vedruraamil kojamehed tagavad rohkem ühtlast survet kogu tuuleklaasi ulatuses. Kojamehed on põhimõtteliselt hooldevabad ja kui nad ei pühi korralikult siis nad vahetatakse uute vastu. Kojameeste tööiga lüheneb kui pühkida kuiva klaasi, või jääkonarlikku akent.

- kas mingitel automarkidel on ka külmaga ilmnevad tüüpprobleemid? kas neist on möödapääsu või ongi soovitatav mõni mudel lihtsalt -25 juures garaaži või parklasse jätta ja taksoga sõita?
Ei tea selliseid automarke millest peaks rääkima. Tean, et mitte alati ei hooldata autoesindustes töökodades masinaid vajalikul tasemel sest klient ei näe mida siis tegelikkuses tehakse. Näha saab blanketti kus ruudukestesse on linnukesed tehtud aga mis tegelikkuses on toimunud ju alati ei tea. Kui Teie auto 25 kraadise pakasega ei käivitu siis oleks õigem leida teine liiklemisvõimalus sest sõites punktist A punkti B peate maha jahtunud autot tööpäeva lõpus uuesti käivitama.
Meedias jagatud õpetussõnad võivad olla elutähtsad. Lumelabidas, laetud akuga mobiil, näksimist, joogivesi, täis kütusepaak need peaksid olema elementaarsed asjad, kui on ees pikk sõit ja on algamas tuisk mille agressiivsust ette ei tea.